با استفاده از مواد فيبرى از ابتلاء به يبوست پيشگيري كنيد

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد استفاده از مواد فيبري را در كاهش يبوست مفيد دانست و گفت: ‌مصرف غذاهاي حاوي فيبر زياد مثل سبزيجات و ميوه‌جات مي‌تواند از بيماران يبوست جلوگيري نمايد.

دكتر محسن آخوندي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه يزد، بيمار يبوست را از بيماري‌هاي شايع جوامع ذكر نمود و تصريح كرد: بيماري يبوست به عادتي گفته مي‌شود كه در آن اجابت فراج با تعداد دفعات كم، مشكل و اغلب ناكامل اتفاق مي‌افتد.

وي از علل بروز يبوست مزمن به مصرف ناكافي مواد فيبري، زمان حركت كند روده و اختلال در قسمت انتهايي روده يا انوركتال اشاره كرد و افزود: اين بيماري ممكن است در اثر اختلالات عصبي دستگاه گوارش، ‌مصرف بعضي از داروها و بيماري‌هاي همچون كم كاري تيروئيد،‌ افزايش كلسيم خون، ديابت و حاملگي نيز ايجاد شود.

اين متخصص گوارش متذكر گرديد: درصورت بروز كاهش وزن، خونريزي روده و نيز كم خوني در افراد مبتلا به يبوست، حتماً بايد بيمار توسط پزشك از نظر ضايعات توموري روده بزرگ از طريق روش كلونوسكوپي مورد بررسي قرار گيرد.

وي مهمترين روش‌ ابتدائي درمان يبوست را بهبود علل قابل رفع آن بيان نمود و خاطرنشان كرد: به طور نمونه در صورت همراه بودن بيماري با تنگي يا تومور در روده بزرگ بايستي اين مشكل رفع گردد و در موارد ديگر بايست از روش‌هاي آموزش رفتاري استفاده شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد ادامه داد:‌ توصيه مي‌شود بيماران مبتلا به يبوست در وعده‌هاي غذايي از مواد غذائي حاوي فيبر مثل سبزيجات، ميوه‌جات و مركبات از جمله آلو استفاده نمايند و يا اين كه روزانه به مقدار20 تا 35 گرم فيبرهاي آماده رايج ‌تحت عنوان پسيليون مصرف نمايند.

وي به مصرف ملين‌هاي مختلف در درمان يبوست اشاره نمود و گفت: بيماري يبوست با استفاده از افزودن سبوس گندم در ماست،‌ قرص‌هاي سنالين،‌ بيزاكوديل و نيز شربت لاكتولوز قابل درمان است.

دكتر آخوندي در پايان يادآور شد: ‌در صورت طولاني شدن يبوست و عدم درمان مناسب، باعث ايجاد شقاق در مقعد و همچنين تشديد هموروئيد يا بواسير مي‌گردد

منبع:ايسنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا